Un nou proiect de lege ar putea schimba modul în care șoferii români se comportă în trafic. Parlamentarii USR Mihai Botez și Aurel Oprinoiu propun introducerea „regulii fermoarului” în Codul Rutier, o măsură care ar putea fluidiza traficul în zonele unde benzile de circulație se îngustează.
Ce este „regula fermoarului” și cum funcționează?
„Regula fermoarului” este o practică deja implementată în țări precum Germania, Austria, Elveția, Olanda și Slovacia. Aceasta presupune că, în cazul în care o bandă de circulație este închisă sau blocată, șoferii care circulă pe banda funcțională trebuie să permită, alternativ, autovehiculelor de pe banda închisă să se încadreze.
Imaginea este similară cu închiderea unui fermoar, în care fiecare „dinte” intră alternativ în celălalt – o mașină de pe banda afectată, apoi una de pe banda funcțională, și tot așa.
Scopul principal este reducerea congestiilor și a tensiunilor din trafic, în special în zonele aglomerate sau în șantierele temporare unde benzile de circulație se reduc.
Sancțiuni pentru nerespectarea regulii
Dacă proiectul va fi adoptat, nerespectarea „regulii fermoarului” va constitui contravenție minoră, sancționată cu 2 până la 3 puncte de amendă, potrivit clasei I de sancțiuni din Codul Rutier. Asta înseamnă o amendă de până la 600 de lei.
Parlamentarii subliniază că sancțiunea este una „educativă” și nu disproporționată, fiind menită să încurajeze comportamentul preventiv și civilizat în trafic.
Etapele legislative: ce urmează?
Pentru ca inițiativa să devină lege, proiectul trebuie să parcurgă următoarele etape:
- Dezbatere și vot în Senatul României;
- Aprobare în Camera Deputaților, for decizional;
- Promulgare de către Președintele României;
- Publicare în Monitorul Oficial.
După publicare, legea va intra în vigoare, iar „regula fermoarului” va deveni obligatorie pentru toți participanții la trafic.
România, aliniată la bunele practici europene
Implementarea acestei reguli ar aduce România în rândul țărilor europene care aplică deja acest principiu cu succes. Beneficiile sunt dovedite, spun inițiatorii: un trafic mai fluid, mai puține ambuteiaje și un climat rutier mai civilizat.