La exact un an de la aderarea parțială a României la spațiul Schengen – prin deschiderea frontierelor aeriene și maritime – un terminal modern, construit special pentru a respecta standardele Schengen, rămâne complet nefolosit în Galați.
Este vorba despre pontonul plutitor pentru pasageri de pe malul Dunării, inaugurat încă din 2011, în urma unei investiții de un milion de euro din fonduri publice. Deși a fost conceput pentru a primi turiști străini sosiți pe Dunăre, nici până în prezent nu a acostat vreo navă de croazieră, motiv pentru care terminalul n-a fost pus niciodată în funcțiune.

„Acest ponton este perfect funcțional și pregătit să primească nave de croazieră internaționale. Costurile de întreținere sunt minime – presupun doar curățenie și operare”, a declarat Dan Tivilichi, director general adjunct al Administrației Porturilor Dunării Maritime (APDM) Galați.
Terminalul este complet echipat, cu sisteme de control pentru pasageri UE și non-UE, dispecerat, puncte de frontieră și spații pentru vameși, poliție de frontieră și SRI. Cu toate acestea, investiția nu a adus niciun beneficiu concret orașului, din cauza lipsei de infrastructură turistică și a promovării reduse pe rutele internaționale.
„Galațiul a fost, în mod tradițional, un oraș industrial, iar transformarea sa într-o destinație turistică nu se poate face peste noapte. Lucrăm însă la asta”, a explicat Petrică Pațilea, purtătorul de cuvânt al Primăriei Galați.

Pe Dunăre circulă frecvent nave de croazieră din Austria, Ungaria și Germania, însă majoritatea evită porturile românești, preferând trasee prin Serbia și Bulgaria, unde infrastructura și serviciile sunt mai dezvoltate.
Între timp, terminalul plutitor de la Galați rămâne doar o investiție „de vitrină” – perfect funcțional, dar fără vreun turist care să-i treacă pragul.