Compania Națională de Investiții Rutiere (CNIR) a anunțat că pe 19 decembrie vor fi deschise ofertele pentru studiul de fezabilitate al Drumului de Mare Viteză București-Giurgiu, un proiect esențial pentru sudul țării.
Studiul va decide dacă noua cale rutieră va fi construită ca autostradă sau drum expres și va stabili conexiunile cu alte investiții majore, inclusiv Podul Giurgiu-Ruse.
Impactul major al proiectului
Această infrastructură va asigura o legătură modernă și rapidă cu Bulgaria, fiind vitală pentru milioanele de români care tranzitează anual acest traseu. De asemenea, va sprijini dezvoltarea economică a regiunii și va contribui la atragerea de noi investiții.
Contractul pentru studiul de fezabilitate este finanțat din fonduri europene nerambursabile, cu o durată de execuție de 18 luni. CNIR estimează că desemnarea câștigătorului licitației va avea loc în primul trimestru al anului 2025. Studiul va stabili traseul și profilul drumului (autostradă sau drum expres), precum și integrarea sa cu alte obiective strategice, precum Podul Giurgiu-Ruse II.
Beneficii pentru sudul țării și conectivitatea europeană
Proiectul va lega rețeaua de autostrăzi din jurul Bucureștiului (A0/A1) cu frontiera Bulgariei, oferind condiții moderne de transport și reducând aglomerația de pe DN 5, unde traficul este deseori perturbat de ambuteiaje și accidente. În plus, Bulgaria avansează lucrările la Autostrada Veliko Tărnovo-Ruse, două dintre cele trei secțiuni fiind deja în construcție, cu termen de finalizare estimat pentru 2028.
Drumul de Mare Viteză București-Giurgiu este parte a coridoarelor europene ce conectează România de vestul și nordul Europei, precum Nădlac II și Suceava-Siret/Iași-Ungheni, oferind oportunități economice și siguranță rutieră.
Intrarea în Schengen, un factor-cheie
Ministrul Transporturilor, Sorin Grindeanu, a subliniat importanța proiectului în contextul aderării României la Spațiul Schengen, începând cu 1 ianuarie 2025. Odată cu eliminarea controalelor la frontieră, timpul de așteptare va fi redus semnificativ, facilitând transportul rutier și feroviar.
„De la 1 ianuarie 2025, suntem membri deplini ai Spațiului Schengen, inclusiv cu frontierele terestre. Eliminarea controalelor în frontieră va reduce timpii de așteptare, ceea ce va aduce beneficii directe șoferilor și transportatorilor”, a declarat Grindeanu.