Transportul feroviar din România continuă să piardă teren în fața altor mijloace de deplasare. Datele oficiale arată că în 2024 companiile de cale ferată au avut cu 3,4 milioane de pasageri mai puțin față de anul precedent, iar cauzele invocate de călători sunt clare: viteze mici, condiții precare în vagoane și tarife în creștere.
Trenuri tot mai goale, nemulțumiri tot mai multe
Potrivit Institutului Național de Statistică, numărul total de pasageri care au călătorit cu trenul anul trecut a fost de 70,8 milioane – o scădere de aproape 5% față de 2023. Călătorii se plâng tot mai des de întârzieri frecvente, vagoane murdare și lipsa unor facilități de bază.
„S-au scumpit biletele și înăuntru, în tren, sunt aceleași condiții, care lasă de dorit”, spune un călător obișnuit pe ruta București–Iași.
„Eu vin des la București. Întotdeauna are întârziere mare. Vagoanele sunt mizerabile. Chiar la clasa 1, vara, se întrerupe aerul condiționat.”
„Chiar pe drumurile astea așa mari nu ai niciun serviciu de niciun fel. Măcar să-ți vândă cineva o apă”, adaugă alt pasager.
Sindicaliștii: „Viteza medie la trenuri de călători este 40 km/h”
Declinul transportului feroviar este pus de sindicate pe seama subfinanțării cronice a infrastructurii. Maxim Rodrigo, președintele Federației Naționale a Transportatorilor Feroviari din România, spune că viteza comercială medie la trenurile de călători este de doar 40 km/h, iar la cele de marfă coboară sub 15 km/h.
„După Revoluție, infrastructura feroviară a fost subfinanțată permanent, s-a degradat constant, iar viteza a scăzut drastic”, avertizează Rodrigo.
Ministerul promite trenuri noi și modernizări
Sorin Grindeanu, ministrul Transporturilor, recunoaște problemele, dar promite că acestea vor fi remediate treptat. El vorbește despre un plan de investiții care prevede introducerea a aproximativ 160 de garnituri de tren noi în următorii ani.
„E o chestiune care trebuie remediată cu răbdare, prin investiții în infrastructură și achiziția de trenuri moderne”, a declarat Grindeanu.
Transportul aerian câștigă teren
În timp ce trenurile pierd pasageri, transportul aerian înregistrează o creștere constantă. În 2024, numărul celor care au ales avionul a crescut cu 6% față de anul precedent, semn că tot mai mulți români preferă rapiditatea și confortul zborurilor interne și externe.
În paralel, și transportul de marfă pe calea ferată a suferit un regres: volumul transportat a fost cu 12% mai mic decât în 2023, conform acelorași date oficiale.