Deși autostrăzile sunt gândite pentru viteză și fluiditate, legea rutieră din România nu impune o limită minimă clară de viteză. Așadar, da – legal, poți merge cu 60 km/h pe autostradă, deși e extrem de periculos.
Potrivit Codului Rutier 2025, pe autostrăzi și drumuri expres este interzis accesul vehiculelor care, prin construcție, nu pot depăși 50 km/h. Printre acestea se numără tractoarele, mopedele, scuterele sau orice autovehicul limitat constructiv la sub 50 km/h.
Pentru toate celelalte vehicule care pot depăși această viteză, accesul este permis. Asta înseamnă că un autoturism care poate atinge 130 km/h (limita maximă admisă pe autostradă) poate legal circula și cu 60 km/h, chiar dacă nu e o idee bună.
Nu există o viteză minimă reglementată prin lege pentru autostradă. Cu toate acestea, Codul Rutier prevede sancțiuni pentru „conducerea în mod nejustificat cu o viteză cu cel puțin 10 km/h sub limita minimă obligatorie stabilită pe tronsonul de drum”. Problema? O astfel de limită minimă nu există în România, deci nu se poate aplica sancțiunea.
Totuși, riscurile de a circula lent pe autostradă sunt majore. Când ceilalți șoferi rulează cu 120-130 km/h, o mașină care merge cu 60 km/h devine un pericol public. Un șofer obosit sau neatent poate reacționa prea târziu, iar impactul ar putea fi devastator.
Recomandarea specialiștilor: chiar dacă legea nu te obligă, evită să circuli cu sub 80-100 km/h pe autostradă. Aceasta este viteza medie a camioanelor și autobuzelor, iar adaptarea la fluxul de trafic este esențială pentru siguranță.
În caz de defecțiune tehnică sau alte probleme care îți limitează viteza, oprește imediat într-un refugiu și apelează serviciile de asistență rutieră. E legal să mergi încet. Dar poate fi fatal.