Poliția Română desfășoară în această săptămână acțiunea „Speed”, o amplă operațiune de monitorizare a traficului rutier, cu accent pe respectarea vitezei legale. Radarele sunt prezente pe toate șoselele, în contextul în care România înregistrează una dintre cele mai ridicate rate ale mortalității rutiere din UE.
Radarele, în acțiune pe drumurile naționale
Pe fondul unei statistici alarmante privind siguranța rutieră — 77 de decese la un milion de locuitori în 2023, aproape dublu față de media UE — Poliția Română a scos în teren toate echipamentele radar, în cadrul acțiunii „Speed”, desfășurată la nivel național.
Campania vizează identificarea șoferilor care depășesc viteza legală, una dintre principalele cauze ale accidentelor mortale din România.
Șoferi prinși în fapt: „Am greșit, plătesc”
Un exemplu vine de la intrarea în Timișoara, unde un bărbat a fost surprins cu 86 km/h pe un sector unde limita era de 70 km/h. Bărbatul a recunoscut vina:
„Am intrat în depășire, am vrut să trec de mai multe mașini… M-a prins. Ce să fac? Am greșit.”
Altă șoferiță, prinsă în trafic:
„E o zonă cu trafic intens, nu intenționat am depășit viteza.”
Unii conducători auto sperau să fie iertați, motivând că se află în interes de serviciu, dar polițiștii au fost fermi.
Toleranță? Nu și când vine vorba de radar
Un alt șofer a întrebat despre marja de eroare a aparatului radar:
„Știam că e o toleranță de 10 km/h.”
Răspunsul polițistului a fost clar:
„Este precis.”
Amenda aplicată în cazul prezentat a fost de 405 lei, cu posibilitatea plății la jumătate în termen legal.
Poliția atrage atenția: drumurile naționale sunt cele mai periculoase
Comisarul Lazăr Ioan, șef al Biroului Drumuri Naționale și Rutiere din cadrul Serviciului Rutier Timiș, avertizează:
„Tronsoanele de drum național sunt cele în care viteza excesivă sau neadaptată la condițiile meteo cauzează cele mai multe accidente rutiere.”
România, în topul negru al mortalității rutiere în UE
Potrivit Comisiei Europene, România ocupă în continuare un loc fruntaș la mortalitatea rutieră, cu o medie aproape dublă față de restul statelor membre.
Acțiunea „Speed” vine ca o necesitate, nu doar ca prevenție, în contextul în care accidentele cauzate de viteză sunt o constantă tragică pe șoselele din România.