În contextul discuțiilor privind modificarea substanțială a legislației din domeniul RCA, asociațiile care reprezintă interesele consumatorilor beneficiari sau utilizatori de servicii financiare le reamintesc tuturor celor implicați în acest proces că sensul și scopul fundamental al asigurării de răspundere civilă față de terți o reprezintă protecția oferită asiguraților în vederea acoperirii daunelor pe care le provoacă păgubiților, victimele accidentelor rutiere.
Nicio discuție legată de schimbarea legii nu poate porni decât de la interesele consumatorilor, fie că sunt asigurați sau păgubiți, iar în acest context asociațiile noastre propun legiuitorului să țină cont în principal de
cinci principii de bază, convenite anterior de principalii stakeholderi, și stipulate mai jos, izvorâte din Codul Civil
.
“Finprotect, asociație constituită din membrii cu experiențe profesionale multiple în domeniu, solicită forurilor legislative și de reglementare luarea în considerare a implicațiilor asupra drepturilor și intereselor consumatorilor (asigurați, respectiv păgubiți) și respectarea a 5 principii de bază discutate și agreate de-a lungul timpului de toate părțile interesate (stakeholderi). Din această perspectivă, solicităm, încă o dată, implicarea asociațiilor de consumatori dedicate domeniului financiar în dezbaterile aferente emiterii de reglementări sau legi care afectează consumatorii, din primele faze a elaborării unor astfel de acte”, transmite Paraschiv Constantin, președinte Finprotect.
“AURSF a contribuit la toate modificările majore aduse legislației RCA în ultimii 8 ani, iar pe unele chiar le-a inițiat, cum este posibilitatea de a prezenta polița și în format digital, nu doar în forma ei fizică, în cazul unui control al Poliției rutiere. Am participat activ la dezbaterile din Parlament care au generat legea 132/2017 și am inițiat ulterior dezbateri publice la Ministerul Finanțelor și am venit permanent cu propuneri pentru îmbunătățirea acesteia. Modificarea legii actuale trebuie făcută în așa fel încât cei care vor profita să fie asigurații și păgubiții de bună
FINPROTECT
Comunicat de presă
www.finprotect.ro
AURSF
www.aursf.ro
Modifi cările legii RCA trebuie să țină cont în principal de interesele asiguraților și păgubiților
credință, nu ceilalți actori implicați în această piață, indiferent ca este vorba de asigurători, intermediari sau unități reparatoare”, susține Alin Iacob, președintele Asociației Utilizatorilor Români de Servicii Financiare (AURSF)
Principiile menționate mai jos pornesc de la următoarele prevederi fără echivoc din Codul Civil:
⮚
art. 1.357, alin.(1): “Cel care cauzează altuia un prejudiciu printr-o faptă ilicită, săvârșită cu vinovăție, este obligat să îl repare.”
⮚
Art. 2.223: ”(1)În cazul asigurării de răspundere civilă, asigurătorul se obligă să plătească o despăgubire pentru prejudiciul de care asiguratul răspunde potrivit legii față de terțele persoane prejudiciate şi pentru cheltuielile făcute de asigurat în procesul civil.”
⮚
art. 2.226, alin. 1: ”(1)Asigurătorul plătește despăgubirea direct terței persoane prejudiciate, în măsura în care aceasta nu a fost despăgubită de către asigurat.”
Legea 132/2017 vine doar să completeze prevederile legale amintite. Conform prevederilor Legii 132/2017, asigurarea obligatorie de răspundere civilă auto
acoperă prejudicii produse terților prin accidente de vehicule, astfel asiguratul fiind obligat
la repararea integrală a prejudiciului creat prin fapta sa.
Cele 5 principii
[1]
care trebuie, în viziunea noastră, să fie obligatoriu respectate de viitoarea formă a legii RCA sunt următoarele:
Principiul 1:
Prevederile legale să fie clare și să nu genereze interpretări contradictorii ale drepturilor și obligațiilor părților implicate, care să determine dispute legale judiciare și extrajudiciare, cu privire la drepturile și obligațiile părților implicate.
Principiul 2:
Prevederile legale aplicabile răspunderii civile auto obligatorii trebuie să asigure acordarea și plata despăgubirilor cuvenite în cuantum egal cu întinderea prejudiciului (nici mai mic, dar nici mai mare decât acesta).
Principiul 3
:
Drepturile persoanei păgubite nu ar trebui limitate sau condiționate, astfel încât aceasta să își obțină despăgubirea integrală într-un termen cât mai scurt.
Principiul 4:
Prevederile legale aplicabile răspunderii civile auto obligatorii trebuie să prevină abuzurile din partea tuturor părților implicate.
Principiul 5:
În vederea stabilirii unei despăgubiri corecte, plecând de la interesele și drepturile consumatorilor statuate de Principiile 2 și 3, sistemele de specialitate utilizate în evaluarea
daunelor, a vehiculelor sau a bunurilor avariate, trebuie să respecte un set de criterii bine definit, să minimizeze intervenția umană, să fie certificabile și auditabile.
Asociațiile de consumatori semnatare solicită atât ca prevederile legale aferente procesului de stabilire a despăgubirilor să fie simple, clare și transparente, pentru a nu permite abuzuri, cât și implicarea asociațiilor de consumatori dedicate domeniului financiar în dezbaterile aferente emiterii de reglementări sau legi.
Sursa: https://asfromania.ro/uploads/articole/attachments/605884dfd7744985008876.pdf