Mii de vehicule blocate în porturile europene după tarifele impuse de Trump. Exporturile auto spre SUA, în picaj

ULTIMA ORĂ

spot_img
spot_img

Portul Anvers-Bruges, unul dintre cele mai mari huburi auto din lume, a devenit o parcare uriașă pentru vehiculele blocate din cauza noilor tarife comerciale impuse de administrația Donald Trump.

După decizia președintelui american Donald Trump de a introduce tarife vamale suplimentare pentru importurile auto, mii de vehicule – de la autoturisme și camionete până la camioane grele și utilaje – au rămas blocate în porturile europene. În centrul acestei crize se află portul Anvers-Bruges, care în mod normal gestionează peste 3 milioane de vehicule anual, dar care acum a devenit un veritabil cimitir auto din cauza barierelor comerciale.

Datele oficiale arată că exporturile de autoturisme și camionete europene către SUA au scăzut cu 15,9% în primele șase luni din 2025, comparativ cu aceeași perioadă a anului trecut. Situația s-a agravat în luna mai, la scurt timp după ce Trump a anunțat noile tarife de 25% sub sloganul „Ziua Eliberării”.

Cele mai afectate sunt exporturile de camioane și utilaje grele – echipamente care pot depăși 100.000 de dolari ca preț de vânzare – care au înregistrat o scădere de 31,5%. Tariful suplimentar a făcut ca transportul lor spre piața americană să nu mai fie rentabil.

„Impactul tarifelor a fost un șoc imediat. Spre deosebire de Brexit sau pandemie, unde companiile au avut timp de adaptare, aici acțiunea a fost bruscă și dură”, a declarat Justin Atkin, reprezentantul portului Anvers-Bruges pentru Regatul Unit și Irlanda.

Portul nu a comunicat un număr exact al vehiculelor rămase blocate, dar a confirmat că este vorba de mii de unități. Mai mult, oficialii avertizează că perspectivele pentru a doua jumătate a anului sunt incerte și depind de încheierea unui acord comercial între Uniunea Europeană și Statele Unite, termenul limită fiind 1 august.

Constructori auto europeni precum Volkswagen și Volvo și-au exprimat speranța într-o soluție diplomatică, însă negocierile nu au dus la niciun rezultat. Înaintea acestei măsuri, exporturile auto către SUA erau taxate cu 2,5%, însă noile tarife au crescut totalul la 27,5%, ceea ce a dus la o majorare semnificativă a prețului final pentru consumatorii americani.

În paralel, portul Anvers-Bruges se confruntă și cu alte probleme logistice – întârzieri în descărcarea containerelor, provocate de tensiunile din Marea Roșie și de creșterea dimensiunii navelor comerciale. Timpul mediu de staționare a crescut de la 5 la 8 zile.

Interesant este și faptul că în port sunt depozitate tot mai multe vehicule fabricate în China, un semnal posibil al reconfigurării fluxurilor comerciale globale, pe fondul tensiunilor tot mai mari dintre Washington și Beijing.

În ciuda scăderii exporturilor, importurile din SUA către portul Anvers-Bruges au crescut cu 17% în prima jumătate a anului, în special datorită livrărilor de gaze naturale lichefiate. SUA rămâne al doilea cel mai important partener comercial al portului, după Regatul Unit, însă analiștii avertizează că Uniunea Europeană ar putea introduce măsuri de retorsiune în perioada următoare.

LĂSAȚI UN MESAJ

Vă rugăm să introduceți comentariul dvs.!
Introduceți aici numele dvs.
Captcha verification failed!
Scorul utilizatorului captcha a eșuat. Vă rugăm să ne contactați!

spot_img

Cele mai citite

Alte Articole