Proiecte rutiere și feroviare strategice, accelerate în regim de urgență. Se anunță restructurări masive la CNAIR și investiții record în infrastructură
Guvernul Ilie Bolojan anunță o schimbare de paradigmă în dezvoltarea infrastructurii României, cu accent pe autostrăzi, drumuri expres și rețea feroviară de mare viteză. Potrivit Programului de Guvernare 2025–2028, prioritatea o reprezintă finalizarea șantierelor existente și lansarea rapidă a unor proiecte noi, în regim accelerat.
Autostrăzi prioritare în regim „fulger”
Guvernul Bolojan mizează pe următoarele proiecte majore de infrastructură rutieră:
- A1 Sibiu–Pitești și Lugoj–Deva
- A0 Centura București și conexiuni radiale
- A7 Ploiești–Pașcani
- A3 Târgu Mureș–Cluj–Oradea
- A8 Unirii: Târgu Mureș–Iași–Ungheni
- A4 Sud – Alternativa Techirghiol
- A6 Craiova–Lugoj (cu ramificație spre Târgu Jiu)
În ceea ce privește drumurile expres, guvernul a menționat în mod explicit:
- Craiova–Pitești
- Arad–Oradea
- Bacău–Piatra Neamț
- Focșani–Brăila
- Legătura Râmnicu Vâlcea–A1 (prin modernizare DN și construcție drum expres)
Reformă în transporturi: restructurări și digitalizare
Guvernul intenționează să reorganizeze CNAIR și companiile din subordinea Ministerului Transporturilor, cu reducerea personalului, eliminarea subvențiilor ineficiente și digitalizarea procedurilor pentru a evita blocajele birocratice.
Modernizarea rețelei feroviare
Pe lista investițiilor majore în sectorul feroviar se regăsesc:
- Predeal–Brașov–Sighișoara–Simeria–Arad
- Arad–Timișoara–Caransebeș–Craiova–București
- Cluj–Oradea–Episcopia Bihor
- Giurgiu–Videle, Constanța–Mangalia
În plus, va fi realizat un studiu pentru calea ferată de mare viteză București–Cluj–Budapesta. Alte priorități includ modernizarea stațiilor, îmbunătățirea accesului feroviar în Portul Constanța și conectarea zonelor agricole la rețea.
Investiții în material rulant
- Peste 100 de trenuri electrice noi
- 70 de locomotive și 140 de vagoane, achiziționate sau modernizate
- Obiectiv: fiecare reședință de județ conectată prin cale ferată electrificată până în 2028
Metroul București: extindere în forță
Proiectele prioritare pentru rețeaua de metrou includ:
- M6: Aeroport Otopeni–1 Mai
- M4: Gara de Nord–Gara Progresul
- M5: Eroilor–Iancului–Pantelimon
- Extinderea magistralelor în zona metropolitană și reabilitarea celor existente
Sectorul aerian și naval
- Construirea unui nou terminal la Aeroportul Henri Coandă
- Dezvoltarea terminalelor cargo pentru transport aerian
- Decolmatarea Dunării (România–Bulgaria) pentru îmbunătățirea navigabilității
- Parteneriate între Ministerul Transporturilor, autoritățile locale și navale
Sprijin pentru coridoarele pan-europene
Guvernul reconfirmă angajamentul pentru Via Carpathia (nord–sud prin România) și Rail-2-Sea, care va conecta portul Constanța cu Gdansk prin cale ferată multimodală. Peste 200 km de autostradă vor fi contractați în cadrul acestor proiecte strategice.
Infrastructura – motor de dezvoltare economică
Specialiștii estimează că proiectele majore de infrastructură vor avea efecte directe asupra dezvoltării regionale, stimulând investițiile, mobilitatea forței de muncă și cererea imobiliară, în special în jurul Capitalei și în Moldova.
„Prin aceste măsuri, nu construim doar drumuri și căi ferate, ci transformăm fundamental România, într-o țară conectată, modernă și pregătită pentru viitor”, se arată în documentul oficial.