Perle de la simularea Evaluării Naționale 2025: „Rima e încrucită, copacul se căsătorește”

Data:

spot_img
- Publicitate -

Simularea Evaluării Naționale 2025 a oferit, dincolo de rezultate îngrijorătoare, și o serie de „perle” amuzante, dar relevante pentru starea reală a educației din România. Peste 58.000 de elevi de clasa a VIII-a au obținut note sub 5 la proba de Limba și literatura română, iar cele mai frecvente greșeli țin de gramatică, ortografie și înțelegerea textului poetic.

Un text „blagian” confundat cu unul „belgian”

Corectarea digitală a lucrărilor a permis Ministerului Educației să analizeze în detaliu răspunsurile elevilor, scoțând la iveală greșeli de înțelegere, exprimări haotice și confuzii stârnite chiar de limbajul pretențios folosit în subiecte.

Unul dintre exerciții cerea elevilor să analizeze un text „blagian” – adică scris de Lucian Blaga. Însă termenul a fost complet neînțeles:

  • „În textul belgian ne dă peste cap emoția căsătoririi cu un copac.”
  • „Nu știm ce e un text blagian. Nu ni s-a predat.”

Poezie interpretată cu… umor involuntar

Cerințele legate de poezia „Trezire” au generat răspunsuri care i-au făcut pe corectori să râdă, dar și să se îngrijoreze:

  • „Rima din prima strofă e încrucită.”
  • „Măsura primelor două versuri este de șapte cuvinte și o cratimă.”
  • „Poezia e despre Paște. Albinele învie lumea cu miere și ceară.”
  • „Copacul doarme într-o stare dumnezeiască și nu se lasă sculat din ia.”

Paralela cu Dilema Veche, în viziunea elevilor

Un alt exercițiu a cerut realizarea unei comparații între poezia lui Blaga și un articol publicat în revista „Dilema Veche”. Rezultatele au fost cel puțin neașteptate:

  • „Autorul Lucian Blaga și doamna Cristina au o dilemă despre albine și faguri. El scrie poezii, iar ea are site-ul dilemaveche.ro.”
  • „Sunt foarte deschisă, deci î-mi schimb părere-a dacă e cazul.”

Rezultate alarmante: gramatică, punctuație și coerență în colaps

Statistica oficială arată că:

  • 42% dintre elevi nu au reușit să scrie 150 de cuvinte la subiectul III.
  • 53% au greșit grav la gramatică, mai ales la ortograme precum „ia-ți/i-ați”.
  • 85% nu au fost capabili să-și exprime o opinie coerentă despre alegere și consecvență.

Profesorii trag semnale de alarmă.

Adina Papazi, profesor de limba română:

„Exprimarea este catastrofală! Elevii nu știu ce e o desinență, un articol sau cum funcționează flexiunea. Ei nu învață regulile, refuză teoria. Nu gândesc în analogii.”

Sursa: stirileprotv.ro

- Publicitate -

📢 URMĂREȘTE-NE PE GOOGLE NEWS

LĂSAȚI UN MESAJ

Vă rugăm să introduceți comentariul dvs.!
Introduceți aici numele dvs.
Captcha verification failed!
Scorul utilizatorului captcha a eșuat. Vă rugăm să ne contactați!

Distribuie articolul:

Reclamă

Cele mai citite

spot_img

Alte Articole de interes
Știri

Întreaga lume își ia rămas bun de la Papa Francisc. Detalii despre funeraliile de la Vatican

Biserica Catolică și credincioșii din întreaga lume își iau...

Prognoza Meteo pentru Vineri, 25 Aprilie 2025: Ploi de vară, vijelii și grindină în unele regiuni

Vremea de vineri, 25 aprilie 2025, aduce temperaturi plăcute,...