Declasificarea informațiilor CSAT relevă manipulări majore în campania electorală din România

Data:

- Publicitate -

Președintele Klaus Iohannis a aprobat declasificarea, la cererea instituțiilor emitente, a informațiilor furnizate de Serviciul Român de Informații (SRI), Serviciul de Informații Externe (SIE) și Ministerul Afacerilor Interne (MAI) în cadrul ședinței Consiliului Suprem de Apărare a Țării (CSAT) din 28 noiembrie. Documentele declasificate oferă detalii despre finanțări suspecte și manipulări masive pe platforma TikTok, precum și atacuri cibernetice asupra infrastructurii electorale.


Finanțarea campaniei electorale prin TikTok

Potrivit informațiilor SRI, campania candidatului Călin Georgescu a fost finanțată masiv, cu peste un milion de euro, prin intermediul contului TikTok „bogpr”, aparținând lui Bogdan Peșchir.

  • Metoda de finanțare: Plățile s-au realizat prin platforma FameUp, care a recrutat influenceri români cu oferte de până la 1.000 de euro pentru promovarea videoclipurilor.
  • Influența pe TikTok: Campania a utilizat o rețea de 25.000 de conturi active, iar conținutul a fost distribuit intens folosind hashtag-uri precum #echilibrusiverticalitate și #prezidentiale2024.
  • Manipularea algoritmilor: Instrucțiuni precise despre crearea și distribuirea conținutului au fost furnizate prin canale de Telegram coordonate.

Atacuri cibernetice asupra procesului electoral

Serviciul de Telecomunicații Speciale (STS) și SRI au identificat atacuri cibernetice semnificative care au vizat infrastructura IT&C legată de alegeri:

  • Tipuri de atacuri: Mai mult de 85.000 de atacuri cibernetice de tip DDoS și tentative de compromitere a sistemelor informatice ale AEP și STS.
  • Infrastructuri vizate: Servere ce găzduiesc datele electorale, inclusiv cele legate de roAEP și BEC.
  • Originea atacurilor: Sisteme informatice din 33 de țări, cu metode avansate de anonimizare, au fost folosite pentru a masca sursa atacurilor.

Propaganda și influența externă

SIE a evidențiat creșterea interesului Rusiei pentru destabilizarea României:

  • Mesaje propagandistice: Divizarea societății pe teme precum controlul NATO și SUA asupra României și diminuarea sprijinului pentru Ucraina.
  • Scenarii similare: Campanii de influență similare au fost observate anterior în Republica Moldova, utilizând aceleași strategii de manipulare a rețelelor sociale.

Concluzii și măsuri

În urma analizelor, CSAT a cerut instituțiilor abilitate să ia măsuri urgente pentru clarificarea acestor acțiuni. De asemenea, platforma TikTok a fost somată să elimine conținutul electoral ce nu respectă legislația, însă acesta a continuat să fie disponibil în România și după data scrutinului.

Document CSAT Ministerul Afacerilor Interne

Document CSAT Serviciul de Informații Externe

Document CSAT Serviciul Român de Informații I

Document CSAT Serviciul Român de Informații II

Document CSAT Serviciul de Telecomunicații Speciale

- Publicitate -

LĂSAȚI UN MESAJ

Vă rugăm să introduceți comentariul dvs.!
Introduceți aici numele dvs.
Captcha verification failed!
Scorul utilizatorului captcha a eșuat. Vă rugăm să ne contactați!

Distribuie articolul:

Abonare la newsletter

Cele mai citite

spot_img

Alte Articole de interes
Știri

Românii au investit masiv în titluri de stat Fidelis: peste 2,2 miliarde de lei în doar o lună!

Românii și-au pus economiile la adăpost în fața inflației...

Cazinoul din Constanța, bijuteria de la malul mării, gata să-și redeschidă porțile după restaurare – FOTO

Cazinoul din Constanța, unul dintre cele mai emblematice simboluri...

Controale ANPC la Restaurante și Magazine Alimentare: Amenzi de 323.000 Lei și 16 Unități Suspendate – VIDEO

https://youtu.be/2kZqTffI-t4În perioada 14-16 martie 2025, Autoritatea Națională pentru Protecția...