Expert Forum: Campania din turul doi a costat peste 13 milioane de euro
Campania electorală pentru turul al doilea al alegerilor prezidențiale din 2025 s-a încheiat cu sume considerabile investite de ambii candidați. Potrivit unui raport publicat de Expert Forum, Nicușor Dan și George Simion au declarat venituri cumulate de 65,3 milioane de lei, echivalentul a aproximativ 13 milioane de euro.

Veniturile celor doi candidați
Nicușor Dan, candidatul independent și câștigător al scrutinului, a declarat venituri totale de 40,4 milioane de lei. Dintre acestea:
- 37,2 milioane de lei provin din împrumuturi;
- 3,2 milioane de lei sunt donații.
Pe de altă parte, George Simion, candidatul AUR, a declarat venituri de 27,8 milioane de lei, din care:
- 24,8 milioane de lei provin din contribuții proprii și transferuri interne ale partidului;
- Doar 54.000 de lei sunt donații de la susținători;
- Alte 3 milioane de lei au fost obținute prin împrumuturi de la persoane fizice sau juridice.
Cum s-au cheltuit banii
Nicușor Dan a raportat cheltuieli totale de 40,4 milioane de lei, repartizate astfel:
- 12 milioane de lei (30%) – servicii online și publicitate digitală;
- 15,2 milioane de lei (37%) – promovare prin radio, TV și presă scrisă;
- 3,3 milioane de lei (8%) – sondaje și cercetări sociologice;
- 2,5 milioane de lei (6%) – materiale tipărite;
- 7,2 milioane de lei (18%) – alte cheltuieli (consultanță, logistică, transport, închirieri, servicii mandatar financiar).
George Simion a cheltuit 27,9 milioane de lei, distribuiți astfel:
- 15,8 milioane de lei (56%) – publicitate în mass-media clasică;
- 9,2 milioane de lei (33%) – promovare digitală;
- 1 milion de lei (3%) – tipărituri;
- 297.000 de lei – cercetări sociologice;
- 1,5 milioane de lei – alte cheltuieli, inclusiv 500.000 de lei pentru mandatarul financiar.

Un tur electoral costisitor
Diferențele de strategie se reflectă și în proporțiile cheltuielilor. În timp ce Nicușor Dan a mizat pe echilibru între promovarea digitală și cea clasică, George Simion a investit majoritar în vizibilitatea media tradițională.
Expert Forum a atras atenția că transparența finanțării rămâne esențială într-un context politic tensionat, mai ales în cazul campaniilor scurte și intens mediatizate.